5. årgang samarbejder med Textilforum

5. årgang samarbejder med Textilforum om ny skoletjeneste

Sammen med en tekstildesigner er Textilforum i fuld gang med at opbygge en skoletjeneste. Og vores 5. årgang er blevet inviteret til at være samarbejdspartnere.

Vores 5. årgang har brugt nogle timer i april hos Textilforum, hvor de har arbejdet i forskellige værksteder.

Materialeværkstedet
Eleverne kigger i materialekasser med bomuld, uld og polyester. De mærker på stof, fibre, granulat, garn og andet, og de taler om de forskellige trin i processen fra fiber til garn til tøj. De kigger også på de store kartemaskiner.

Designværkstedet
Her arbejder eleverne med at lave inspirationsplancher/moodboards, hvor de kombinerer billeder, tekstile materialer og små skitser og ord.

Gobelinværkstedet
I gobelinværkstedet broderer og væver eleverne på nogle store fællesværker. De får skiftevis lov at arbejde frit og efter stramme dogmer/regler. Efter sommerferien bliver gobelinerne samlet til en udstilling.

Maskinværkstedet
Til sidst har eleverne arbejdet i maskinværkstedet, hvor de har leget med rundstrik og strømpestrik. Inspirationsmaterialet fra tidligere værksteder bliver brugt som udgangspunkt til at lave en lille ting - fx en nøglering, nøglesnor, pandebånd eller armbånd i bånd og snore, som er produceret på Textilforums maskiner.